چگونه از ویدیو در سفر مشتری استفاده کنید؟ (لیست جامع از انواع محتوای ویدیویی برای استفاده در سفر مخاطب)
خیلی وقته که بین دوستان اهل نظر و اهل عمل این بحث وجود داره که قیف بازاریابی یک مسیر یک طرفه ست یا نه، برای همین هم باید رفتار و حرکت مشتری و مخاطب رو توی یک چرخه ببینیم. تو این مقاله میخوام سعی کنم با استفاده از انواع محتوای ویدیویی یاد بدم که چطور همراه مخاطبتون توی این چرخه باشین.
هاباسپات از وقتی رویکرد بازاریابی درونگرا رو به دنیا معرفی کرد تاکید داشت که مسیر مخاطب رو باید به شکل چرخ و دایره ببینیم، دلیل اصلی هم اینه که نسل جدید بازاریابها معتقد هستند که مخاطب صرفا قرار نیست از بالای قیف وارد سفر خودش بشه و مسیر خطی رو طی کنه و ممکنه از وسط راه به ما بپیونده، در نهایت هم که قراره اون رو نگهش داریم و دنبال تکرار خرید بیشتر و در نهایت هم اونها رو باید به خودمون وفادار کنیم.
خب، همه شما میدونید که این چرخهای که ازش صحبت میکنم ۳ بخش اصلی داره:
- جذب
- تعامل
- خوشحال سازی (خشنود سازی)
انواع محتوای ویدیویی در مرحله جذب از سفر مشتری؛
بهترین مثال برای مرحله جذب مثال تور ماهیگیریه، تو این مرحله با استفاده از انواع ویدیو(توضیحی، معرفی، چگونه، گواه و ویدیوهای غیر مستقیم) و ایجاد تعادل بین این انواع ویدیو باید سعی در جذب مخاطب کنیم. همیشه پیشنهاد میشه برای ابتدای راه مخاطبتون لقمههای کوچک دستشون بدین، این مرحله جای ویدیوهای آموزش فلان امکان خیلی ویژه و جزئی از محصول شما نیست، همیشه پیشنهاد شده حتی از هر۳ تا ویدیویی که نشون مخاطب میدین ۲ تا از اونها توضیح امکانات محصول یا خدمات شما باشه.
از چه ویدیوهایی در مرحله جذب استفاده کنید؟
- ویدیوهای معرفی؛ یکی از پر استفادهترین انواع ویدیو در این مرحله ویدیوی معرفی هست، متاسفانه به دلیل استفاده زیاد این نوع ویدیو در طول تاریخ استفاده از محتوای ویدیویی گاها شرکتها بیشتر تمرکزشون رو روی این نوع از ویدیو میذارن، تنها دلیلش هم استفاده نکردن همین رویکرد چرخه مسیر مخاطب هست.
تو این مرحله باید به مخاطب بگین کی هستین و چطور میتونین کیفیت زندگی مخاطبتون رو افزایش بدین.
ویدیوهای معرفی رو کجا قرار بدین؟ اکثرا پیشنهاد میشه این ویدیوها رو روی وبسایتتون بذارین، اما طبق چیزی که شما از سفر مخاطبتون به دست آوردین میتونه توی تمام نقاط تماس اصلی شما با اونها باشه.
- ویدیوهای توضیح محصول یا خدمات؛ ویدیوهای کوتاه ۱ تا ۲ دقیقهای که بخشهایی از محصول یا خدمات شما رو مختصر و مفید توضیح میده.
ویدیوهای توضیح محصول یا خدمات رو کجا قرار بدین؟ بهترین جا برای ارائه این نوع ویدیوها وبسایت شما، حتی میتونه بصورت رندوم اونها رو در صفحه اصلی سایت قرار بدین.
- ویدیوهای گواه (Testimonial)؛ بذارین مشتری جای شما برای اثبات مزیتهاتون صحبت کنه، شاید بشه گفت تاثیرگذارترین نوع ویدیو روی مخاطب شما و چرخه سفر مخاطب ویدیوهای گواه هستند.
ویدیوهای گواه رو کجا قرار بدین؟ بازم وبسایت؟ استفاده از ویدیوهای گواه توی لندینگ پیجها نشون داده تا ۸۰ درصد نرخ تبدیل رو بالا میبره.
– نمونههای دیگهای از انواع ویدیو تو این مرحله رو میشه استفاده از ولاگها یا ویدیوهای پرسش و پاسخ که ترند جدیدی از ویدیومارکتینگ هست رو اسم برد. اما برای طولانی نشدن این مقاله توضیح کاملشون رو بعدا مینویسم.
انواع محتوای ویدیویی در مرحله جذب از سفر مشتری؛
جایی که جادوی ویدیو خودش رو بیشتر نشون میده توی مرحله تعامل هست. مرحلهای که در حال حاضر بازاریابها برای رسیدن به نتیجه مطلوبشون روز به روز بیشتر از ویدیو استفاده میکنن. اگر بخوام تو این چرخه برای استفاده از ویدیو پافشاری بیشتری بکنم قطعا تو مرحله تعامل هست. جایی که مخاطب رو باید وادار به رفتن عمق بیشتری از دریای وجودمون بکنیم.
۳ تا نکته مهم برای استفاده از محتوای ویدیویی در مرحله تعامل:
- این مرحله جاییه که خیلی خوب میتونیم از طریق سوشال مدیا لید جنریشن کنید
- جایی که CTAها اهمیتشون خیلی بیشتر میشه، استفاده از ویدیوهای شخصی سازی شده با توجه به CTA مورد نظرمون
- تنها دغدغه شما باید ایجاد ارزش به مخاطبتون باشه
از چه ویدیوهایی در مرحله تعامل استفاده کنید؟
- وبینار؛ همونجوری که از اسم این مرحله پیداست تمام تلاشتون رو باید برای ایجاد حس زنده بودن برندتون باید بکار ببرید. اگر روی برند شخیصتون کار میکنید بهترین جا برای ایجاد ارزش و جایگاهسازی توی ذهن مخاطبتون هست. لایوهایی که توی شبکههای اجتماعی برگزار میشه هم چون تقریبا تو همین دسته قرار میگیرن توضیح اضافات نمیدم.
وبینارهاتون رو کجا قرار بدین؟ خب ما تو ایران خیلی انتخابهای زیادی نداریم، یا خودمون باید برگزارش کنیم یا از پلتفرمهایی مثل ایسمینار استفاده کنیم، ولی برای منتشر کردن یا پروموت کردنشون میتونیم باز هم شبکههای اجتماعی استفاده کنید.
- ویدیوهای آموزشی یا چجوری کار میکنه؛ اینجا باید به مخاطبتون یاد بدین محصولتون چجوری کار میکنه، میتونین نکات یا راهکارهایی که محصولتون نیازها و خواستههای مخاطب رو برطرف میکنه رو یاد بدین.
درسته بنظر ساده میاد ولی با توجه به تجربه چندساله من توی ویدیومارکتینگ یکی از بدرد بخورترین انوع ویدیو همین ویدیوهای آموزش کار با محصولتون هست. برای همینم که درسته بنظر ساده میاد ولی با توجه به تجربه چندساله من توی ویدیومارکتینگ یکی از بدرد بخورترین انوع ویدیو همین ویدیوهای آموزش کار با محصولتون هست. برای همینم که چون زیادی توی چرخه مسیر مخاطب و مشتری زیاد کار میکنه کمی حتی کلیشهای شده و پیش خودتون بگین همه دارن اینکارو میکنن ولی شما با کمی کار روی نحوه ارائهتون میتونین به مخاطبتون حس ارزشمندی القا کنید.
ویدیوهای آموزشی رو کجا قرار بدین؟ اگر توی دنیای دیجیتال مارکتینگ باشین قطعا میدونین قرار دادن ویدیو توی وبسایت چقدر روی سئو تاثیر داره، پس قبل ازینکه توی شبکههای اجتماعی بذارینش روی وبسایت بارگزاریش کنین. حتی پیشنهاد میشه تکههای کوتاهش رو توی شبکههای اجتماعی بذارین و کاملش رو به هر نحوی روی وبسایتتون بذارین.
- ویدیوهای تولید شده از طرف مخاطب(UGC)؛ وزیر پادشاه؛ هیچوقت قدرت محتواهایی که توسط مخاطبتون تولید میشه رو دست کم نگیرید تازه اگر ویدیو باشه.
همه ما توی کار و کسبمون دنبال ساخت کامیونیتی هستیم، اولین قدمش اینه که به مخاطب بفهمونیم که چقدر برای ما ارزش داره، طراحی یک سناریو یا استراتژی UGC حتما باید توی برنامه بازاریابی قرار بگیره. پیشنهاد میشه یک یا دو مدل استراتژی ثابت داشته باشین و در طول زمان مدلهای مختلفی رو با توجه به ترندهای روز طراحی کنید.
ویدیوهای UGC رو کجا قرار بدین؟ بیشترین کاربردش توی سوشال مدیاست ولی میتونه با توجه به ساختار یا نوعش بخشی از بلاگ سایت شما هم قرار بگیره (کافیه همون ویدیو رو با توضیح مختصر یا حتی تبدیل گفتار به متن بصورت بلاگ منتشر کنین)، به هر حال کی دلش محتوای تولید شده با کیفیت رایگان توی سایتش نمیخواد؟
- ویدیوهای بررسی محصول یا خدمت؛ اینجا جای بازی با رسانههای مربوط به حوزه فعالیت شماست، جایی که با پیشنهاد به اینفلوئنسرهای متخصص بازارتون میتونین از عملکرد واقعی محصول یا خدمتتون و بعدش هم معرفی خودتون به مخاطبهای رسانهها یا اینفلوئنسرها جایگاه خوبی رو در بازارتون بدست بیارین.
ویدیوهای بررسی رو کجا قرار بدین؟ خب اگر امکان مذاکره با رسانه مورد نظرتون رو دارید و میتونید برای انتشار ویدیوهای بررسی در کانال خودشون اقدام کنید، بهترین جا برای انتشار این نوع از محتوای ویدیویی همونجاست. بعد از اون تیکههای کوتاهش رو در کانالهای خودتون برای ارجاع به ویدیوی اصلی قرار بدین.
انواع محتوای ویدیویی در مرحله خشنود سازی از سفر مشتری؛
بازی باید برد-برد باشه، مرحله خوشحال سازی. جایی که میوههای خوشمزه شما باید به بار بیاد، اگر مراحل قبلی رو با وسواس و دقت بالا برنامهریزی و اجرا کرده باشین میشه گفت کمر کار رو شکوندین و بقیه راه رو با خیال راحتتری طی میکنین. جایی که تلاشتون باید برای فراتر از ارتباط دوطرفه شما با مخاطب بره و اونها شما رو در نبودتون به اطرافیانشون معرفی کنن.
نکته: تو این مرحله میتونید حتی دنبال گرفتن بازخوردهای واقعی از مشتریهاتون باشید. اینجا باید احساس دیده شدن و شنیده شدن به مخاطبتون بدین. در ادامه هم باز انواع ویدیوهایی که تو این مرحله به کمکتون میاد رو میگم.
از چه ویدیوهایی در مرحله خشنود یا خوشحال سازی استفاده کنید؟
- ویدیوهای بروزرسانی؛ هیچوقت نباید یادتون بره که مشتریانتون از بروزرسانیهای شما جا بمونن. این نوع ویدیوها حتی گاهی برای هدف گرفتن مخاطبهایی که هنوز تصمیم نهایی رو نگرفتن هم کمک بزرگی میکنه.
ویدیوهای بروزرسانی رو کجا قرار بدین؟ اگر محصول دیجیتالی دارین بهترین جا همون داخل محصولتون هست (اگر نسخه فریمیوم دارین، توی تصمیم نهایی مخاطبهایی که نسخه پولی شما رو هنوز نگرفتن کمک میکنه)، میتونین این بروزرسانیها رو بصورت ایمیل هم به مشتریها ارسال کنید.
- ویدیوهای تشکر؛ این نوع محتوا از مهجورترین انواع محتوای ویدیویی محسوب میشه. نشون بدین که چقدر اونها برای شما ارزشمند هستن. میشه گفت بهترین نوع محتوای ویدیویی برای پرورش سرنخهای شماست.
ویدیوهای تشکر رو کجا قرار بدین؟ بسته به کانال ارتباطی شما با مشتریانتون جایگاه انتشار این نوع ویدیو میتونه متفاوت باشه، حتی این روزها این نوع ویدیو رو توی ابزارهای CRM و مارکتینگ اتومیشن قرار میدن. از پوش نوتیفیکیشنها هم برای نشون دادن این ویدیوها به مخاطبها به خوبی استفاده میشه.
- ویدیوهای پشت صحنه؛ مخاطب شما همیشه دوست داره ببینه چی پوشیدین! از فرآیندها و بینشتون تا معرفی اعضای تیمتون رو میتونین نشون بدین، اجازه بدین مخاطب احساس کنه همراه شماست، میتونین از پشت صحنه فیلمهای سینمایی الهام بگیرین تا ببینین بیشتر چه چیزهایی برای مخاطب جذابه.
ویدیوهای پشت صحنه رو کجا قرار بدین؟ شبکههای اجتماعی میتونه بهترین گزینه برای انتشار این ویدیوها باشه. اگر بخوام نکتهای رو بگم، باید بگم که توقع زیادی از لحاظ ایمپرشن یا حتی انگیجمنت نباید از این نوع ویدیوها داشته باشین، صرفا میخواهید یسری از سوالها و کنکجاویهای مخاطبتون رو جواب بدین.
- ویدیوهای پشتیبانی؛ درسته، شما برای جواب دادن به تیکتها یا مشکلاتی که مشتریانتون با محصول یا فرآیند انتخاب یا گرفتن خدمت شما برمیخورن کافیه ویدیوی کوتاهی رو براشون ارسال کنید. این روزها داشتن پشتیبانی قوی یکی از مهمترین مزیتهای کار و کسبها حساب میشه.
ویدیوهای پشتیبانی رو کجا قرار بدین؟ تولید و دقت به این نوع از محتوای ویدیویی به شما در انواع محتواهای دیگه مثل ویدیوهای توضیح محصول کمک زیادی میکنه، شما تا حدودی به نیاز و خواسته مشتریانتون نزدیکتر میشین.
و در آخر:
اینکه بدونیم از چه چیزی کجا بهتره استفاده کنیم نشون میده بیشتر مسیر رو رفتیم ولی مسئله اصلی اینه که بتونیم این انواع محتواهای ویدیویی رو تولید کنیم و انتشار بدیم.
مهم اینه که شروع کنید، من با داشتن بیشتر از ۱۲ سال سابقه تولید محتوای ویدیویی و ۴ سال تجربه ویدیو مارکتینگ جا داره بگم که فقط مهم اینه که شروع کنید. لیست بالا رو بذارین جلوی خودتون و اونی بنظرتون راحتتر و مناسبتر برای شما، مخاطبتون یا کار و کسبتون میاد رو بسازین، با همفکری دوستانتون به یک ایده اولیه برسین و با دیدن نمونههای خوب اون رو پختهترش کنین.
هرگونه سوال یا راهنمایی در هر مرحله از تولید محتوای ویدیویی داشتین حتما به من پیام بدین تا بتونم تجربیاتم رو در اختیار شما بذارم.