ویدیو مارکتینگ برای عکاسان

چرا عکاسان باید از ویدیو مارکتینگ استفاده کنند؟

خیلی وقته که دیگه می‌دونیم محتوای ویدیویی الان طرفدار بیشتری نسبت به بقیه انواع محتوا داره و کلی آمارهای عجیب و غریب از تاثیر و اهمیت ویدیو روی مخاطب وجود داره و از نزدیک هک لمس کردیم. اما استفاده از ویدیو به همین سادگی‌ها هم نیست، البته که خیلیا اعتقاد دارن ویدیو مثل پیتزاست و هرجوریش بلاخره پیتزاست. اما چون در نهایت می‌خوایم مخاطب بعد از دیدن ویدیو تحت تاثیر قرار بگیره و حتی اقدامی بکنه، بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ شکل گرفت.

ازونجایی که چندسالی میشه به حوزه بازاریابی و برندینگ علاقه‌مند شدم و فعالیت حرفه‌ای می‌کنم، وظیفه خودم دونستم تا به دوستان عکاسم که حتما دوست دارن تو بازار خودشون پیشرفت کنن یکی از راه حل‌های جذاب رو پیشنهاد بدم.

ویدیویی که نشون بده شما چه سبک عکاسی می‌کنید، چرا عکاسی می‌کنید و خودتون چه شخصیتی دارین و حتی نشون بده چرا عاشق عکاسی هستید، نه تنها کمک می‌کنه شما بیشتر دیده بشید حتی روی برند شخصیتون به عنوان عکاس هم کمک زیادی می‌کنه.

ویدیو بخاطر درگیر کردن قسمت‌های بیشتری از مغز آدم‌ها تاثیر زیادی روی ناخودآگاهبیننده می‌ذاره، پس با ویدیو خیلی راحت‌تر می‌تونین احساسات مخاطب رو با خودتون درگیر کنید.

شاید الان بگین خب یاد گرفتن یچیز تازه هم وقت زیادی از شما بگیره هم ممکنه به نتیجه مطلوب نرسین، اما امروزه با کمک اینترنت خیلی مفاهیم رو میشه در حد خودتون یاد بگیرین، منم تو این مقاله سعی می‌کنم در ورود به دنیای ویدیومارکتینگ رو براتون باز کنم تا با کنجکاوی بیشتر دنبال استفاده درست از ویدیو برای تاثیرگذاری بهتر روی مخاطب باشین.

به عنوان عکاس چرا از ویدیو مارکتینگ باید بیشتر استفاده کنید؟

همین که ویدیو باعث میشه مخاطب با محتوای شما بیشتر درگیر بشه از لحاظ زمانی و احساسی و ناخودآگاه کافیه.

خودتون هم تجربه استفاده از ویدیو رو توی شبکه‌های اجتماعیتون داشتین و دیدین که واکنش مخاطب نسبت به محتوای ویدیویی چقدر متفاوت بوده. ازون طرف هم حتما بین خودتون اگر دقت کنین محتوای ویدیویی رو بیشتر برای هم‌دیگه می‌فرستین و به اشتراک می‌ذارین.

از طرف دیگه توی موتورهای جست‌وجو هم دیدین که اگر چیزی رو سرچ می‌کنین، گوگل ترجیح میده به شما ویدیو نشون بده و اولین گزینه‌هایی که برای شما میاره ویدیو هستند.

ویدیو توی تصمیم‌گیری آدم‌ها تاثیر مستقیم داره

طبق تحقیقات، سه‌چهارم افرادی که دنبال خرید یک محصول یا خدمت هستند و درمورد اون محصول یا خدمت ویدیو پیدا می‌کنن و می‌بینن اون رو می‌خرن.
بنظرم این می‌تونه دلیل کافی و لازم برای اینکه همین الان از ویدیومارکتینگ استفاده کنین باشه.

اما برای اینکه بتونین این مسیر رو بهتر طی کنین در ادامه یکسری راهکار اولیه به شما می‌دم.

از کجا شروع کنین؟

تعریف دقیق و درستی از خودتون و کاری که می‌کنین داشته باشید.

یشنهاد می‌کنم نوشته برندینگ برای عکاسان رو حتما مطالعه کنین، اونجا مختصر توضیح دادم که جواب دادن به یسری سوال‌ها چقدر می‌تونه برای پیشرفتتون مهم باشه.

به‌طور خلاصه سعی کنید به این سوال‌ها جواب بدین:

  • چرا عکاس شدین؟
  • چرا این سبک از عکاسی رو انتخاب کردین؟
  • چرا کارتون رو دوست دارین؟
  • چرا تصمیم گرفتین عکاسی رو به عنوان شغل انتخاب کنین و هدفتون چیه؟
  • چی باعث میشه با انگیزه صبح بیدار بشین و سر عکاسی برین؟ یا چه سبک عکاسی یا پروژه‌هایی به شما انرژی میده؟

جواب دادن به همین سوال‌ها پیش خودتون و تعریف کردنشون برای بقیه می‌تونه رابطه خیلی خوبی رو با مخاطبتان ایجاد بکنه، می‌توین برای شروع جواب این سوال‌ها رو به‌صورت ویدیو از خودتون بگیرین و به اشتراک بذارین.

تولید انواع ویدیو

اگر بخوام راجع به انواع محتوای ویدیویی صحبت کنم قطعا خیلی طولانی میشه و قصدم از این نوشته در کل آموزش ساخت ویدیو نبوده. برای اینکه ایده‌های ساخت انواع ویدیو رو ببینین پیشنهاد می‌کنم همیشه توی یوتیوب یا آپارات دنبال آدم‌های خوش سلیقه و تاثیرگذار باشین و کاراشون رو با دقت بررسی کنین، اما چندتا نکته رو اینجا بهتون میگم تا همیشه گوشه ذهنتون باشه.

توی فرآیند بازاریابی یکی از ابزارهایی که کمک خوبی می‌کنه تا راه رو درست‌تر طی کنین استفاده از قیف‌های مختلف هست.

اگر بخوام خلاصه بهتون قیف رو توضیح بدم شبیه سازی مسیر تبدیل شدن مخاطب به مشتری رو با استفاده از یک قیف که طبقات یا مراحل مختلف داره رو اصطلاحا بهش میگن قیف فروش. طبقه بالای قیف که عموما به طبقه یا مرحله آگاه سازی معروف هست اونجایی که مخاطب فقط از وجود شما با خبر میشه، تو این مرحله شما باید سراغ ویدیوهایی برین که شما رو به بهترین شکل معرفی می‌کنه. قبالیت این رو داره تا خوب پخش بشه و شما رو توی ذهن مخاطبش ماندگار کنه.

توی مراحل پایینی باید برین سراغ اینکه شما توی سبک خودتون چه حرفایی برای گفتن دارین و مزیتتون نسبت به بقیه چیه. اینجا می‌تونین از محتواهای آموزشی با توجه به مخاطب خودتون بسازین چون قطعا محتوایی که برای گرفتن پروژه برای کارفرما می‌سازین با محتوایی که قراره فالوور جذب کنه کاملا متفاوته.

توی مرحله آخر قیف باید تمام تلاشتون رو بکنین که مخخاطب به مشتری تبدیل بشه و وادارش کنین با شما همکاری کنه. اینجا از محتواهایی که مخاطب برای شما درست می‌کنه که اصطلاحا ugc میگن استفاده کنین یاا از اینجا بهترین جا برای استفاده از نظرات مشتری هست، به‌صورت خلاقانه از کارفرمااهاتون نظر سنجی کنین، بباهاشون مصاحبه کنین و ازشون بخواین تجربشون رو از کار کردن با شما با بقیه به اشتراک بذارن.

نتیجه گیری استفاده از ویدیو مارکتینگ برای عکاسان

دیگه سراغ اینکه بهتون بگم ویدیو باید کوتاه و مختصر و مفید باشه چون توجه مخاطب خیلی کم شده یا اینکه از موسیقی خوب استفاده کنین یا چجوری تدوین کنین تا مخاطب بپسنده نرفتم چون به فراوانی این مطالب پیدا میشه. فقط دوست داشتم ارزش ویدیو رو توی پیشرفت کارتون بدونین و از همین لحظه شروع کنین.

نکته مهم دیگه‌ای هم خواستم بهتون بگم اینه که الان شبکه‌های اجتماعی فقط اینستاگرام نیست و حتی پلتفرم‌های ویدیویی مثل آپارات یا یوتیوب خیلی قدرت بیشتری توی ارتباط با مخاطب برای شما فراهم می‌کنن، پس کانال‌های توزیع رو هم فراموش نکنین.

هر سوال یا نکته‌ای هم که داشتین با من درمیون بذارین خیلی خیلی خوشحال میشم که بتونم راهنمایی کنم.

Leave a Comment